Anorganická chemie
PRVKY ve čtverci
Jedná se o hru, kdy se k sobě skládají název a vzorec prvku. Lze začít jakoukoliv dvojicí. Možnosti skládání jsou neomezené. 2. stupeň
KOVY
Nejprve
po třídě rozmístíme slova a žáci je hledají a zapíší si je. Poté
dostanou text, kde je potřeba chybějící slova doplnit. Necháme je
pracovat ve dvojici. Pokud tuší, o který kov se jedná, zapíší si jej do
prvního sloupce. Společně zkontrolujeme.2. stupeň
VZORCE PRVŮ a tvorba slov
Pomocí značek prvků periodické soustavy vytváří žáci různá slova. Mohou hledat jakákoliv nebo se můžete zaměřit na určitou oblast (např. přírodopis). Pod každý prvek si také napíší protonové číslo. Protonová čísla poté sečtou. Můžeme tak hledat slovo s největším součtem nebo nejdelší slovo, které žáci vymyslí.
2. stupeň
KVALITA VODY
Vydali
jsme se ven zkoumat různé druhy vod - dešťovou, z pumpy, kašny a řeky.
Žáci měřili teplotu a zjišťovali dusičnany, dusitany, pH, tvrdost a
množství chloridů. 2. stupeň
PERIODICKÁ TABULKA PRVKŮ
Na staré prostěradlo jsem nakreslila PSP se značkami. Lze využít na přikládání názvů a nebo konkrátních věcí, které máme v domácnosti a jsou z daného prvku.
2. stupeň
PRVKY VENKU
Žáci
byli rozděleni do trojic. Každá trojice dostala seznam prvků. Úkolem
bylo najít vzorce prvků na kaštanech rozmístěných na fotbalovém hřišti a
poskládat je za sebou podle seznamu.
2. stupeň
OBRÁZKOVÁ PSP
Žáci
dostanou kartička s prvky k vymylování. Na kartičkách je název a
použití daného prvku. Žáci kartičky vybarví a pak poskládají PSP.
2. stupeň
NÁZVOSLOVÍ
Každá baňka obsahuje názvy sloučeniny (oxidy, halogenidy, hydroxidy). Žáci dostanou kolečka se vzroci a úkolem je přiřadit správně vzorec k názvu.
2. stupeň
LODĚ
Každý žák dostane nakopírované 2 PSP. Do jedné si namaluje svoje lodě a do druhé maluje zásahy nebo minutí do soupeřovi lodě.
2. stupeň
CHEMICKÉ PRVKY - CESTA
Připravíme
dráhu chemických prvků. Žáci hází kostkou. Když řeknou správný název
prvku, postupují další kolo vpřed. Když se zmýlí, zůstávají jedno kolo
stát.
2. stupeň
INDICIE
Napíšeme
několik vět o daném prvku nebo sloučenině. Rozstříháme a rozmístíme po
třídě nebo venku do kinder vajíček. Žáci hledají věty a pomocí indicií
zjistí o jaký prvek, sloučeninu se jedná. Úkolem je i najít chybu v textu.
2. stupeň
OMALOVÁNKA
Omalovánka chemického názvosloví. řešení k vybarvení je na lístečkách položené po třídě. Žáci hledají lístečky a správně vybarvují obrázek.
2. stupeň
BINGO - HYDROXIDY
Hydroxidové bingo jsme našla na internetu. Já říkám názvy hydroxidů a žáci je vybarvují. Úkolem je mít všechna políčka vybarvená.
2. stupeň
TRIMINO PRVKY
Žáci skládají trimino. Patří k sobě vždy dva pojmy - dvě strany trojúhelníku. Podle počtu dvojiv vznikají různé tvary.
2. stupeň