Obecná chemie
ATOM
Njdříve si žáci namalovali model atomu - jádro a 3 elektronové vrstvy. Poté jsem jim zadávala úkoly (např. sestavte atom helie, atom prvku s protonovým číslem 4, s nukleonovým číslem 10, apod.). Žáci sestavovali daný počet elektronů, protonů a neutronů.
2. stupeň
pH, zásady a kyseliny
BOV na téma pH. Nachystéme různé přísady, různé indikátory, indikátorové papírky a necháme žáky, aby si sami zvolili, co je zajímá a co chtějí zkoumat.
2. stupeň
ATOM A PRVEK
Každý
žák si vylosoval kartičku se snačkou jednoho prvku. Na polovinu papíru
poté nakreslil atom daného prvku a na druhou polovinu papíru napsal jeho
název a nakreslil jeho výskyt a využití (někteří připsali i 1-2 věty).2. stupeň
LAPBOOK VODA
Žáci ve dvojicích tvořili lapbook na téma "Voda". Úkolem bylo, aby našli i informace, které doposud o vodě nevěděli.
2. stupeň
INDIKÁTOR ZE ZELÍ
V chemii se indikaci kyselin a zásad používají různé roztoky (např. fenolftalein, methyloranž). Jednoduchý indikátor lze vytvořit z červeného zelí - zelí nakrájíte, povaříte 20 mit a modrou vodu slijete. Já potom ještě naředím na světlejší odstín. Po přidání kyselin roztok zrůžový, po přidání zásad zezelená. Indikátor lze vyrobit i z červené řepy, ale zatím jsem to nezkoušela, tak nemohu tuto informaci potvrdit.1. + 2. stupeň
HAŠENÍ POŽÁRU
K bezpečnosti práce patří i práce s ohněm a případné hašení požárů. Venku jsme si ukázali různé druhy hašení ohně - pomocí vody, písku, pěny, ale i také vylitý olej z pánvičky a jeho přikrytí nah´vlkčenou hadrou.
2. stupeň
BOV SNÍH
Žáci přinesou sníh a led a dělají svůj vlastní výzkum. Zkoumají, co je napadne a zajímá.
2. stupeň
KOLOBĚH VODY
Žáci si najdou jeden lísteček. Po přečtení se podle pokynů přesunou k jinému lístečku. Podle následujících instrukcí se přesunou dále....
2. stupeň